Hvordan skrive et strykearr på ei poplåt

Det siste året har jeg vært så heldig å få vært med på to plateprosjekter. Den ene som hired gun (med unntak av et par låter hvor jeg sto for deler av arret) på Eli Berg – Sånn som æ e.

På den siste er jeg både musiker, arrangør og produsent. Og jeg skrev to strykearrangement. Plata kommer riktig nok ikke før februar er ute nå men jeg hadde tenkt gå gjennom hva jeg gjør fra idé til ferdig innspilt produkt.

La oss starte med ferdig produkt, utsnitt fra Gata Mi:

Vel, her er ikke vokal, og ikke er det mastra. Det får vente til plata slippes. Men! over to zi goodiz.

Den kreative prosessen starter alltid med å definere hvor i sangen det skal være strykere. Når det er bestemt setter jeg akkurat det partiet på repeat og hører akkurat det strekket et ti-tals ganger. Dette gjør jeg for å få en følelse for feelingen – hva dette handler om og hvordan kan jeg løfte det frem – og for å få det harmoniske til å sitte i ryggraden. Jeg spiller gjerne litt med pianoet for å prøve noen idéer men den delen gir sjeldent fruktbare resultater. Da er det nesten alltid videre til neste del: en dusj. Det funker av og til å gå en tur, men en dusj er ofte det som knekker koden. Den dagen jeg skal bygge eget studio, da må jeg faktisk ha en dusj der.

Da er det inn i Logic. Siden dette skal/skulle spilles inn av virkelige musikere også måtte jeg sørge for at klikket i Logic var i sync med sporet i Logic. Dette gjør jobben med å flytte det over til noter *veldig* mye enklere. Vanligvis er dette veldig lite problematisk men siden jeg ikke hadde BPM’n sangen ble spilt inn i tilgjengelig der og da måtte jeg gjøre det manuelt. Dette gjøres via Beat Mapping i Logic. Det ser helt på styr ut, men det er små, små variasjoner som ikke gjør noe som helst.

Med det på plass begynner jeg ofte med et blankt spor hvor jeg prøver ut ulike idéer, uten å tenke så mye på hvem som skal spille hva. Sender ut noe av disse til dei andre gutta og får feedback på ting jeg er usikker på.

Den loopen med idéer og feeback går gjerne noen ganger, men derfra går det gjerne fort. Jeg lager ferdig stemmen, gjør om dei ulike stemmene til ulike midikanaler, splitter sporet til 5 ulike spor, blir frustert over dårlig stemmeføring og idiomatikk, fordømmer egne evner og skulle ønske jeg jobba mer med dette mens jeg studerte, knoter litt for å få ting på stell… [a long, long time later]…

Det ser og høres slik ut:

Jeg bruker Spitfire Chamber Strings fra Spitfire Audio (sinnsykt bra til kammer-stryk-mockups1). Først nå importerer jeg midien inn i Dorico, notasjonsprogrammet mitt. Her jobber jeg som en gal for å gjøre stemmene spillbare for mennesker. I denne prosessen gjør jeg desto flere forandringer i et håp om å bedre stemmeføringen… Det er på mange måter en dobbelt kvalitetssikring. Først i Logic, deretter på noter.

Med litt fikling ser det noe slikt ut:

Allerede nå er det egentlig godt nok til å brukes i en ferdig mix, strykerne låter veldig bra og med en time eller to til med MIDI CC arbeid kunne vi kanskje brukt dette uten å bruke virkelige musikere. Men, her skulle vi løfte det hele et hakk opp. Virkelige folk låter alltid best.

Neste steg er å klargjøre alt som skal sendes til duden som skal spille inn strykerne. Remote Recording kalles det på fint. For at han skal kunne gjøre en god jobb er det en hel del han trenger:

1. En mix av hvordan det hele sånn ca skal høres ut, altså sangen pluss min mock-up. Viktig å ha to takter før det starter slik at han har tid til å gjøre seg klar. Viktig at alle audio og midispor er nøyaktig like lange.
2. Bare backingtracket
3. Bare strykerne
3. Midien med klikket innebygd (det gjør Logic og dei fleste DAW’s automatisk)
4. Noten med partitur og enkeltstemmer

Vi avtalte videre at 5/4/3/2/1 var en god besetning. Deretter er det bare å tvinne tomler og vente. I dette tilfellet gikk det ganske radig og jeg fikk første spor til godkjenning. Det jeg forandra på var et par crecendoer jeg gjerne ville ha litt mer dramatisk, ellers var alt på stell.

Nå høres det plutselig slik ut2:

I Logic ser jeg nå samme pianoroll men med virkelige instrumenter, og det er himla kult:

Da var min jobb mye gjort, jeg sendte ei zip fil med stems av både virkelige instrumenter og samples til gutta som skulle mixe dette. I mixen fant dem ut at strykerne også kunne brukes på siste refreng noe som bare gjorde det hele enda kulere.

Plata kommer som sagt i februar, i mellomtiden får dere høre på singelen vi slapp for litt siden. Godt nyttår!

  1. SCS har en besettning på 4/3/3/3/3, det vil si 4 spillere på 1. fiolin, 3 på 2. fiolin, 3 på bratsj, 3 på celli og 3 på kontrabass.
  2. Animasjon lagd i Motion 5, tutorial kommer.

1 thought on “Hvordan skrive et strykearr på ei poplåt

  1. Eget studio med dusj-yes! Blir inspirert av teksten med steg for steg beskrivelse av prosess fram til ferdig produkt og hvilke verktøy som er funksjonelle.

Comments are closed.